Bilindiği üzere, 15/07/2023 tarihli ve 32249 sayılı Resmi Gazete?de
yayımlanan, 7456 sayılı 6/2/2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı
Ekonomik Kayıpların Telafisi İçin Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası İle Bazı
Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun 28 inci Maddesi ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye
eklenen Ek 40 ıncı maddede özetle; aylıklarını çeşitli mevzuat hükümlerine göre
alan kamu personeline 15.965 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile
çarpımı sonucu bulunacak tutarda ilave ödeme yapılacağı; söz konusu ilave
ödemeye hak kazanılmasında ve bu ödemenin yapılmasında, personelin aylık veya
ücretlere ilişkin tabi olduğu hükümlerin uygulanacağı ve bu ödemenin damga
vergisi hariç herhangi bir vergi ve sigorta prim kesintisine tabi tutulmayacağı
düzenlenmiştir. Söz konusu düzenleme kapsamında, ilave ödeme için Sistemde Tazminat Kod
Bilgileri Referans Tablosunda "97-İlave Ödeme (375 KHK Ek M.40)" tazminat kodu eklenmiş ve söz konusu tazminat
kodu merkezden tüm personel için sisteme geçici olarak yüklenmiştir. Buna göre,
14 Günlük Fark Maaş/Ücret Hesaplama Ekranında bulunan HESAPLA butonunun
arkasında ONAYLA butonu da otomatik olarak çalışmakta olup mutemetlerce HESAPLA
butonuna basıldığında, merkezden geçici olarak yüklenen "97-İlave Ödeme (375
KHK Ek M.40)" kodlu ilave ödemeye mutemetlerce
nihai hali verilmiş olacak ve ilave ödemenin kişi bazında Sisteme yüklenmesi
sağlanmış olacaktır. Ancak, ilave ödemenin emeklilik, istifa, ücretsiz izne ayrılma vb.
nedenlerle hiç ödenmemesi veya kıst olarak ödenmesi gerektiği durumlarda 14
günlük fark maaş/ücret bilgi girişi ekranından ilgili kişinin bilgileri ekrana
getirilerek Diğer Tazminat ekranından "97-İlave Ödeme (375 KHK Ek M.40)"
tazminat kodunun silinmesi ve ilgili kişinin kayıtlı olduğu harcama biriminin
14 günlük fark maaşının/ücretinin yeniden hesaplatılması gerekmektedir. Ayrıca, ilave ödeme sadece Temmuz/2023 maaş dönemi 14 günlük farklarla
birlikte ödeneceğinden ve 14 Günlük Fark Maaş/Ücret menüsünde kıst hesaplama
yapılamayacağından, kıst ödenmesi gerektiği durumlarda manuel olarak
hesaplanması ve ÖEB?nin MYS üzerinden düzenlenmesi gerekmektedir. Bu çerçevede, katsayı artışından kaynaklanan 14 günlük fark maaş hesaplama ve
ilave ödeme işlemleri aşağıda yapılan açıklamalar çerçevesinde yürütülecektir. 1. MEMURLAR 14
günlük fark maaş ile ilave ödemenin hesaplama işlemi;14 Günlük Fark Maaş
İşlemleri > Maaş Hesaplama İşlemleri Ekranından aşağıdaki açıklamalara göre
yapılacaktır: Bilindiği
üzere, katsayı artışından kaynaklanan 14 Günlük Fark Maaş Hesaplaması; 01
Temmuz 2023 - 14 Temmuz 2023 maaş döneminde maaşı eski katsayı üzerinden
hesaplanan personel için yapılmaktadır. Bu nedenle, 01.07.2023 tarihinden sonra
işe başlayan ve Temmuz-2023 dönemi tam maaşı ile birlikte (varsa) 01-14 Temmuz
2023 dönemi kıst maaşı yeni katsayı üzerinden hesaplanarak ödenen personele 14
günlük fark maaşı hesaplaması yapılmaması gerekmektedir. Ancak,
15.06.2023 - 14.07.2023 maaş döneminde maaşı eski katsayı üzerinden hesaplanan
kamu personelinden, çeşitli nedenlerle (nakil vb.) "Fark Maaş Bilgi Girişi
Formunda" kaydı bulunmayan ve bilgileri aktarılmamış olanların, bu forma
bilgilerinin aktarılması işlemi 14 Günlük Maaş İşlemleri menüsünde bulunan
"MAAŞ FARK TABLOSUNA AKTARMA" Ekranında, Personel No alanına
ilgilinin personel numarası yazılarak sırasıyla SORGULA ve AKTAR butonuna
tıklanarak ilgili personelin 14 Günlük Fark Maaş Bilgi Girişi formuna aktarımı
yapılacaktır. Katsayı
artışından kaynaklanan 14 günlük fark maaş ödemesi yapılması gerektiği halde
KBS Fark Maaş Bilgi Girişi Formunda kaydı bulunmayan personel için ise;
KBS-FARK MAAŞ TABLOSUNA AKTARMA Formunda Personel No alanına ilgilinin personel
numarası yazılarak SORGULA butonuna tıklanacak ve daha sonra da AKTAR butonuna
tıklanmak suretiyle ilgili personelin 14 Günlük Fark Maaş Bilgi Girişi formuna
aktarımının yapılması sağlanacaktır. 14
Günlük fark maaşlar ile ilave ödeme, 14 Günlük Fark Maaş İşlemleri > Maaş
Hesaplama İşlemleri> 14 Günlük Maaş Hesaplama butonu ile hesaplatılacaktır. 1.2. Haziran Ayı Maaşları Ödendikten Sonra
Harcama Biriminin Maaş Ödemesini Yapan Bankasının Değiştirilmiş Olması (Temmuz
Ayı Maaşlarının Yeni Banka Şubesince Ödenmiş Olması) Harcama
biriminin banka şubesi değişikliği nedeniyle Temmuz ayı maaşları yeni banka
şubesince ödenmiş olması durumunda, personelin 14 günlük fark bilgi girişinde önceden
kayıtlı olan banka şubesi değişikliği/güncelleme işlemi harcama birimlerince
KBS- 14 Günlük Maaş İşlemleri menüsünde bulunan "14 Günlük Fark Tablosuna
Banka IBAN Bilgileri Aktar" formundan yapılacaktır. 1.3. Birleştirilmiş Harcama Birimlerinde
(Örnek; okullar) 14 Günlük Fark Maaş Modülünde Münferit Hesaplama
Yapılabilmesine Rağmen Münferit Ödeme Emri Belgesi Oluşturulamaması Birleştirilmiş
harcama birimlerinde, 14 Günlük Fark Maaş Modülünde münferit hesaplama yapılabilmesine
rağmen münferit ödeme emri belgesi oluşturulamaması nedeniyle öncelikle Maaş
Bilgi Girişi Ekranında kayıtlı olan personelin 14 Günlük Fark Maaş Bilgi Girişi
Ekranında bulunup bulunmadığı kontrol edilecektir (İşlem Kodları mutlaka
kontrol edilmelidir). Bu kontrolün yapılabilmesi için Maaş Raporları < 14 Günlük Fark
Maaş Raporları menüsüne "Fark Maaş Bilgi Girişi Kontrol Listesi"
eklenmiştir. Ayrıca, birleştirilmiş
harcama birimlerinde; ilgili harcama birimi
için kurumsal hesaplama yapıldıktan sonra herhangi bir nedenle personele
münferit olarak maaş hesaplanması ve ödenmesi gerektiğinde; 14 Günlük Fark Maaş
Hesaplama Ekranından hesaplama işlemi yapılacak olup, ödeme emri belgesi MYS
üzerinden manuel oluşturularak, muhasebe birimlerine gönderilecektir. 1.4. Diğer Tazminat Bilgi Girişi Formundan "27-Fark Tazminatı" ve
"29-Devir ve Özelleştirme Fark Tazminatı" Koduyla Giriş Yapılan
Personelin 14 Günlük Fark Maaşları Özelleştirme nedeniyle başka kamu kurum ve kuruluşlarından gelen ve
sistemde Diğer Tazminat Bilgi Girişi Formunda Tazminat kodu "27-
Özelleştirme Fark Tazminatı" veya "29- Devir ve Özelleştirme Fark
Tazminatı" girilen personele fark maaş hesaplaması yapılmamaktadır. Ancak, bu kodlar hatalı olarak girilmiş veya kurumda çalışan emsali
personelinin maaşıyla karşılaştırılmak suretiyle (fark tazminatı hesabında 4046
sayılı Kanunun 22 nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkralarında sayılan
ödemeler dikkate alınmalıdır) fark tazminatı ödenmemesi gerekiyorsa; 14 Günlük
Fark Maaş Bilgi Girişi Formunda Diğer Tazminat Bilgi Girişi Tablosundan 27-
Özelleştirme Fark Tazminatı ya da 29- Devir ve Özelleştirme Fark Tazminatı
kodunun silinip, 14 günlük fark maaş hesaplamasının yeniden yapılması
gerekmektedir. 1.5. 14 Günlük Fark Maaş BES Kesintilerinin Gönderilmesi 5510 sayılı Kanuna tabi olup, 14 günlük fark maaşlarından BES kesintisi
yapılanlara ilişkin "BES kesinti Listeleri" merkezden 18.07.2023
tarihi itibarıyla her gün elektronik ortamda Emeklilik Gözetim Merkezi A.Ş. ye
aktarılacaktır. Bu kapsamda; 1- Genel Bütçeli Kamu İdareleri için KEÖS' den nakit talep edilen harcama
birimlerine ait listeler o günün akşamında, 2- KEÖS kapsamı dışındaki kamu idareleri için ise (Özel Bütçeli İdareler),
muhasebe kayıt formunda onay işlemi yapılan harcama birimlerine ait listeler o
günün akşamında, merkezden Emeklilik Gözetim Merkezi A.Ş. ye aktarılacaktır. Ayrıca, BES kesinti tutarlarının herhangi bir gecikmeye sebebiyet vermeden,
mevzuatta belirlenen en geç ödeme gününü takip eden iş günü emeklilik
şirket/şirketlerinin hesabına aktarılması mecburiyeti nedeniyle; 14 günlük fark
maaş ödemesi yapıldıktan sonra muhasebe birimlerince aynı gün BES gönderme
kayıtlarına ilişkin muhasebe kayıtlarının yapılması ve BES kesinti tutarlarının
emeklilik şirket/şirketlerinin hesabına aktarılması gerekmektedir. 2. KADRO KARŞILIĞI SÖZLEŞMELİ PERSONEL Kadro karşılığı sözleşmeli personele ödenmesi gereken 14 günlük fark maaş
ile ilave ödeme, Sistemde Ücret Bilgi Girişi>Ücret Hesaplama Ekranından
hesaplama türü "14 Günlük Maaş Farkı" seçilerek birlikte
hesaplatılacaktır. Her iki ödeme de tek bir Banka Listesi, Bordro İcmal ve
Ödeme Emri Belgesi içerisinde oluşturulacaktır. 3. 4/B SÖZLEŞMELİ PERSONEL 4/B Sözleşmeli Personel Modülündeki 14 günlük fark ve ilave ödeme İşlemleri
Sistemde Ücret Bilgi Girişi>Ücret Hesaplama Ekranından hesaplama türü "14 Günlük Katsayı Farkı"
seçilerek 14 günlük fark ücret ile ilave ödeme birlikte hesaplatılacaktır. Her
iki ödeme de tek bir Banka Listesi, Bordro İcmal ve Ödeme Emri Belgesi içerisinde
oluşturulacaktır. Bilindiği
üzere, katsayı artışından kaynaklanan 14 Günlük Fark Maaş Hesaplaması; 01
Temmuz 2023 - 14 Temmuz 2023 maaş döneminde maaşı eski katsayı ve sözleşme ücreti
üzerinden hesaplanan personel için yapılmaktadır. Bu nedenle, 15.06.2023
tarihinden sonra işe başlayan ve Temmuz/2023 dönemi tam maaşı ile birlikte
(varsa) kıst maaş alan personele 14 günlük fark maaşı hesaplaması yapılmaması
gerekmektedir. Ayrıca, 14 günlük fark hesaplaması yapılmadan önce fark listelerinin
kontrol edilmesi ve varsa naklen giden/naklen gelen personel için aşağıda
belirtildiği şekilde güncellemelerin yapılması gerekmektedir. 3.1- 4B Modülünde 14 günlük fark listelerinin kontrolü, güncelleme ve fark
listesine personel ekleme/çıkarma ve banka bilgileri girişleri 4B Sözleşmeli
Personel İşlemleri > 14 Günlük Ücret İşlemleri > 14 Günlük Ücret Bilgi
Ekranından yapılacaktır. Sistem bu ekranda listelenen personel için
hesaplama yapacaktır. 3.2- Başka bir kurumda 14 günlük fark ekranında ayrılma durum kodlarından
birinde olan personeli fark listesine eklemek için, 14 Günlük Ücret Bilgi
Ekranında "Nakil Al" işleminin yapılması ve yine aynı ekrandan
banka bilgileri girilip durum kodu "51- Çalışan" olarak
güncellenmesi gerekmektedir. 3.3- 14 günlük hesaplamaya dahil edilmeyecek personeli fark listesinden
çıkarmak için ise 14 Günlük Ücret Bilgi Ekranında kişiyi görüntüledikten sonra
durum değişikliği yapılarak (yeni kurumunda fark yapılacak ise naklen giden)
yaparak "kaydet" yapılacaktır. Tüm bu işlemler hesaplama işleminden önce ve 14 Günlük Ücret Bilgi
Ekranından yapılacaktır. Her ay ücret ödemeleri için kullanılmakta olan
"Ücret Bilgi Giriş Ekranı'nda herhangi bir işlem yapılmayacaktır. Gerekli hallerde ilave ödeme hesaplamasındaki personelin hesaplamadan
çıkarılması için Referans Tanımlama Ekranları> İlave Ücret Kişi Bilgi
Güncelleme Ekranından kişi
sorgulama yapılarak İşlem Kodu işten ayrılma durum kodlarından kişinin
durumuna uygun koda alınacak, hesaplamaya dahil edilmesi için ise işe
başlama durum kodlarından kişinin durumuna uygun koda alınacaktır. Ücret bilgi
girişi ekranında herhangi bir işlem yapılmayacaktır. 4.- 14 GÜNLÜK FARK MAAŞ HESAPLAMALARINA İLİŞKİN BANKA LİSTELERİNİN İLGİLİ
BANKALARA GÖNDERİLMESİ 14 günlük fark maaş ve ilave ödemeye ilişkin banka listelerinin ilgili
banka şubelerine merkezden elektronik ortamda aktarılmasına yönelik
çalışmaların henüz tamamlanmamış olması nedeniyle harcama birimleri tarafından
önceden olduğu gibi disket, cd, e-posta vb. yöntemlerle ilgili banka şubelerine
ulaştırılması gerekmektedir. Bilgilerini ve 14 günlük fark maaş ödemesi ile ilave ödemenin yapılmasında
aksama yaşanmaması bakımından harcama birimleri ile muhasebe birimlerince
gereken tedbirlerin alınması hususunda gereğini önemle arz/rica ederim.
DAĞITIM :
- 81 İl Valiliğine |